רסיסים

אובונטו מאבדת את הקסם?

בזמן האחרון אני קורא שיותר ויותר אנשים מאוכזבים מאובונטו: רם און-אגמון נפרד ממנה במכתב סוער (פוסט שמאוד נהניתי לקרא), על Snir היא עלתה על העצבים, אבירם חניק מתאכזב, אני מחליט לא לשדרג ועוד……  אז מהם הסיבות שאובונטו מאבדת את הקסם?

  • אובונטו התחילה את דרכה כהפצה צעירה, מרהיבה ומבטיחה וככזאת אנשים נטו "לסלוח" לה על "הפשלות" הקטנות שצצו מידי פעם. כיום ההפצה התבגרה, הציפיות עלו אבל הפשלות הקטנות ממשיכות בשלהן… אין ספק שמנגנון ה- QA באובונטו לוקה בחסר וכולי תקווה שהוא ישתפר בקרוב.
  • מחזורי עדכון תכופים שגורמים לחוסר יציבות כללית: אחרי השחרור עוברים מספר שבועות/חודשים עד שההפצה מתייצבת ואז שוב, אחרי תקופה קצרה, יוצאת גרסה חדשה ומי שמשדרג אליה נכנס שוב למצב של חוסר יציבות. אז מילא לשדרג כשיש שינויים מהותיים, אבל בעיני רבים Ibex לא מציעה חידושים "ששוים" שדרוג.
  • שמועות על יחסים חד צדדיים עם דביאן: אובונטו "מתחברת לוריד" של דביאן, אך לא תורמת חזרה לדביאן או לקהילה (רק לאחר לחצים קנוניקאל החליטו לשחרר את הקוד של Launchpad). אינני רוצה "להפיל את התיק" על אובונטו, ואני חושב שגם דביאן אשמה במצב: היא מתנשאת ולא ששה לקבל תרומות מאובונטו. בכל אופן הייתי שמח אם דביאן הייתה מאמצת לחיקה רעיונות מאובונטו כמו כפתור היציאה (שמאפשר ממיקום אחד לבצע יציאה, אתחול,כיבוי ועוד…). בדביאן לא השקיעו בנושא ומסתפקים בכלים שמציעה Gnome (כפתור נפרד ליציאה וכפתור נפרד לכיבוי/ אתחול). מדובר בשיפור שימושיות ובהחלט ניתן לצפות מדביאן לטפל בנושא (אם בלקיחת הקוד מאובונטו או בדרך אחרת).

לסיום: עד היום הייתי ממליץ למשתמשים חדשים להתקין את אובונטו. היום נראה שהמצב השתנה והייתי ממליץ להם לנסות את סוזה. אמנם נובל חשודה בקיום יחסים אסורים עם מיקרוסופט, אך אם נתעלם מהחשדות הללו, סוזה מציעה בעיני את שולחן העבודה הבשל ביותר בלינוקס (בעיקר בזכות Yast). זאת אולי גם הסיבה שגרמה לאו"ם לבחור בהפצה.

ומה הייתי ממליץ למשתמשים ותיקים יותר? להמשיך להמתין לשחרור של לני… (שההמתנה אליה די מתסכלת… )

logout.png

My Signature

22 תגובות לפוסט “אובונטו מאבדת את הקסם?”

  1. בתאריך 13 נוב' 2008 בשעה 10:51 pm שניר ד

    אובונטו היא הפצה שלא תורמת כלום. לא מפתחת בקושי דברים בעצמה. היא הפצה שהפכה לכבדה, איטית, ומאותגרת טכנולוגית.
    ראה הפצות כמו אופן סוזה למשל, הפצה שלא מפסיקה לחדש… אם זה YaST המרהיב החדש, רעיון הOne-Click install הגאוני שלהם וכו וכו… וכמובן שמבחינת ביצועים ההפצה יותר מהירה ופחות כבדה והQA שנעשה לה פשוט נהדר…
    אגב, בקשר לשחרור של לני, על פי ההערכות ריאליות ועדכניות שראיתי, לני כנראה תשוחרר רק בקיץ 2009. המלצה שלי, אל תחכו.. זה ביבוז זמן. גם ככה עד שהיא תצא היא תהיה מאוד מאוד מיושנת. תתקינו אופן סוזה, מנדריבה, פידורה.. לא חסר הפצות נהדרות וידודיות.

  2. בתאריך 13 נוב' 2008 בשעה 11:39 pm ilanshavit

    אתה בטוח לגבי לני? זה באמת מתסכל לחכות כ"כ הרבה זמן…

  3. בתאריך 13 נוב' 2008 בשעה 11:56 pm שניר ד

    כן… נתקלתי באיזו פלנטת בלוגים בפוסט שניתח את זמני השיחרור של כל ההפצות ביחס להרבה גורמים חשובים והוא הגיע למסקנה אחרי הרבה מאוד הוכחות שכנראה לני תשוחרר רק בקיץ 2009… (אבל אני מתחיל לחשוב שאולי הוא טעה.. אולי כמה חודשים קודם כי היום שוחרר הRC1 של לני..)

  4. בתאריך 14 נוב' 2008 בשעה 4:04 am חזי

    הבעיה העיקרית באובונטו היא שחצי שנה לא מספיקה לפיתוח הפצה יציבה, ביחוד כשמדובר בהפצה כל כך גדולה. כל השאר נובע מזה ישירות. אבל מצד שני הקהל של אובונטו רוצה להישאר כל הזמן מעודכן עם התוכנות החדשות ביותר. במידה מסויימת זה בצדק – אם היו מוציאים הפצת אובונטו כל שנה ורק עם תוכנות יציבות, היינו מקבלים את פיירפוקס 3 רק עכשיו…

    ולגבי דביאן – אם היו מקשיבים לך ומשחררים את לני כבר עכשיו, כנראה שהיו בזה באגים כמעט כמו באובונטו ;)

  5. בתאריך 14 נוב' 2008 בשעה 10:01 am ilanshavit

    חזי שלום
    אני לא חושב שאתה צודק לגבי לני: אצלי היא יציבה כסלע (אבל יש עדיין כמות גדולה של באגים קריטיים שלא נתקלתי בהם)

  6. בתאריך 14 נוב' 2008 בשעה 10:09 am קול ספוט

    חזי, אני לא חושב שאתה צודק, זה מאוד תלוי בסגנון הפיתוח.
    במנדריבה למשל משחררים כל חצי שנה גירסה חדשה והגירסאות יציבות להפליא.

  7. בתאריך 14 נוב' 2008 בשעה 12:31 pm יואל ליאון

    היי, למה לחכות ללני? גירסאות טסטינג תמיד תמיד יותר יציבות מאובונטו… אגב, שמעתי שהפצת מינט יותר יציבה ונגישה מאובונטו. למרות שהיא מבוססת על אובונטו, מתחזקי מינט יותר אחראים ויותר דומים למתחזקי סבא דביאן. מבחינת המראה ההפצה יותר דומה לאופן סוזה… אני רוצה לנסות אותה בוירטואלבוקס, אבל קובץ ההתקנה כנראה לא טוב. איך בודקים שאכן הורדתי קובץ תקין?

  8. בתאריך 14 נוב' 2008 בשעה 3:24 pm יונתן

    תיקון לשוני/תקלדתי: מחזורי עדכון תכופים, לא מחזורי עדכונים דחופים.

  9. בתאריך 14 נוב' 2008 בשעה 3:57 pm ilanshavit

    יונתן: צודק. תוקן!
    cool_spot: זה די חדש לי לשמוע שמנדריבה ויציבות הולכים יחד..
    יואל: בעזרת md5. תריץ את הפקודה md5sum על הקובץ ותשווה את התוצאה לזאת שבאתר.

  10. בתאריך 14 נוב' 2008 בשעה 6:31 pm חזי

    אילן, זה בדיוק העניין. יש הרבה באגים שלא נתקלת בהם בלני, אבל באותה מידה הרבה משתמשי אובונטו ממוצעים יכולים להגיד לך שהם לא נתקלו בבאגים. זה שהיה לך מזל עד עכשיו לא בהכרח משקף את הסיכון שאתה לוקח.

    כמו שאני רואה את זה, אין מנוס מהמסקנה שמי שצריך יציבות צריך להסתפק בגירסה היציבה של דביאן שמתעדכנת פעם בשנתיים (עד כמה שזה מביך), ומי שרוצה מערכת נוצצת וחדשנית יכול להעתדכן כל חצי שנה עם אובונטו, או אפילו עם הענף הלא יציב של דביאן.

  11. בתאריך 15 נוב' 2008 בשעה 1:50 pm GuySoft

    היי אילן,
    האמת שבמסיבת ההתקנה של מועדון לינוקס הירושלמי אני ו-cool_spot ראינו את הגרסה בתשלום של מנדריבה בפעולה. והיא דיי הדהימה אותי (בתור משתמש דביין, ומישהו שפיתח לאובונטו). הרבה דברים עבדו בצורה מדהימה. וגם סוג הדברים שחשבתי שאין סיכוי שיעבדו (למשל מחשב שלא הצליח להעלות שום מערכת בלי להיתקע אחרי 20 שניות). יש שם הרבה דברים מאוד סולידים, הבעיה היא שהיא בתשלום (אפשר לקנות בארץ אגב). ואני אישית אוהב את דביין בגלל ה-debs, ושם אין, זה הציק לי.

    בקשר לאובונטו – אני רואה שיש הרבה "חיקויים" של אובונטו ברעיונות. למשל ה-update notifier לדעתי הגיע מאובונטו, אבל הנה עכשיו יש לי אותו בדביין (תקנו אותי אם אני טועה).

  12. בתאריך 15 נוב' 2008 בשעה 7:44 pm el.il

    בגלל זה אני נשאר בפדורה. עם כל הבעיות האלו, אובונטו לא ראוייה ליהיות הפצת הלינוקס הנפוצה ביותר, ובטח לו זאת שממליצים לכל משתמש מתחיל להתקין. משתמשים מתחילים צריכים מערכת מהירה ויציבה כדי שהם יעזבו את חלונות.
    אחרי כל הביקורות שקראתי על אובונטו, אני לא חושב אפילו לנסות אותה. (למרות שיש לי ניסיון רק עם פדורה ועם RHEL, אני לא חושב שצריך להחליף מה שעובד)

  13. בתאריך 15 נוב' 2008 בשעה 7:45 pm el.il

    תיקון:
    הכוונה ב-"אני לא רוצה להחליף מה שעובד" היא:
    פדורה עובדת מעולה אצלי. אין טעם לנסות הפצות אחרות אם פדורה עובדת.

  14. בתאריך 15 נוב' 2008 בשעה 8:32 pm ilanshavit

    דווקא לפדורה יש שם לא כ"כ טוב… (מבחינת יציבות)

  15. בתאריך 16 נוב' 2008 בשעה 5:14 pm el.il

    שם רע מבחינת יציבות?!
    אני לא יודע על מה אתה מדבר, המערכת עובדת חלק אפילו אם אני משתמש במאגר של עידכוני הבדיקה (כמו שאני עושה תמיד), מריץ קומפיז כל הזמן, ועובד עם מכונה ווירטואלית שמריצה XP.
    ועוד מדובר על מחשב נייד מלפני שנה.

  16. בתאריך 16 נוב' 2008 בשעה 7:37 pm ilanshavit

    אלו השמועות… אני שמח לשמוע שהיא עובדת היטב :)

  17. בתאריך 16 נוב' 2008 בשעה 7:47 pm Amit

    האם יש איזו הפצה שכולנו נסכים שהיא יציבה?

    כולנו נסכים שאובונטו לא יציבה, אבל היא מביאה למשתמשים החדשים את השמישות ואת הפיצ'רים שעושים את ההבדל.

    לי גם נמאס מאובונטו אבל אם אני אעבור עכשיו לדביאן יהיו הרבה אפשרויות שיהיו חסרות לי והרבה תוכנות שאני משתמש בהם ישתנמכו (ישודרגו לאחור). פדורה ואופן סוזה הם לא מאותה משפחה ולכן יקח לי יותר זמן להתרגל אליהם.

    בקיצור, תסבוכת.

  18. בתאריך 17 נוב' 2008 בשעה 5:55 pm el.il

    מבחינת ממשק וכל הדברים הבסיסיים, אין הרבה הבדל.
    לפעמים צריך להתרגל לדברים יותר טובים. אם לא הייתי מוכן להתרגל לדברים חדשים, הייתי משתמש עכשיו בחלונות ויסטה, אבל ניסיתי את לינוקס, ולאחד שבוע התרגלות אני כבר לא יכול לחזור לחלונות.
    לי אישית לא איכפת מיציבות, אני מקבל את העידכונים כל הזמן דרך מאגרי הבדיקה. (אני אוהב פיצ'רים חדשים וחידושים אחרים).
    אם אובונטו לא מספיק יציבה בשבילך, כדאי לך להתנסות בהפצה אחרת, לא משנה עם זה בLiveCD, מכונה ווירטואלית או התקנה רגילה.

  19. בתאריך 19 נוב' 2008 בשעה 8:04 am קול ספוט

    גיא, אני וליאור התקנו במסיבת ההתקנו הרבה מחשבים עם גירסאת הFREE, ועבדו מצויין.
    למעשה, חצי ממסיבת ההתקנה בכלל לא נגענו בPOWERPACK, הPOWERPACK נפתח רק בהמשך.
    מנדריבה כבר הרבה זמן יציבה. השם הרע שיש לה נובע מהזמנים בהם לא הייתה יציבה, בעיקר מתקופות מנדרייק.
    בקשר למנהל החבילות, כיום זה עניין של סמנטיקה, כי מנהל החבילות של מנדריבה הרי הוא לא RPM, אלא URPMI, והוא דיי מאפשר לך לעשות היום כל מה שאפשר לעשות בדביאן.
    מזמן לא מורידים קובץ rpm ועושים לו rpm -i, אלא urpmi file.rpm והוא דואג למצוא את התלויות החסרות ( כמובן רצוי קובץ מותאם למנדריבה ).
    מאגרי החבילות של מנדריבה בכלל לא דלים בתוכנות.
    אני לא רואה סיבה היום לדבוק בDEB, זה רק עניין של תחביר, במקום לכתוב apt-get install something, לכתוב urpmi something ועוד.

  20. בתאריך 20 נוב' 2008 בשעה 4:33 pm אסף

    אני חדש בלינוקס והתקנתי suse10.2 ואחר כך openSuse11 שאני מאוד מאוד מרוצה מהם, כמובן שיש עקומת למידה מסויימת, למשל, לא הצלחתי עדיין להתקין את כרטיס הרשת האלחוטי של הנייד שלי, ולא את המודם הסלולרי של פלאפון.

    למה אף אחד לא מדבר על ההפצות האלה? הן עובדות נהדר…

  21. [...] הוא כמובן לא היחיד, גם שביט אילן (מזרים) מאוד מאוכזב, גם מהשימושיות: בזמן האחרון אני קורא שיותר [...]

  22. בתאריך 24 נוב' 2008 בשעה 9:23 pm יוני

    למה אובנטו?

    לא יודע על איזה יציבות מדברים פה, אני אישית ניסיתי כמעט את כל ההפ(ל)צות שקיימות כיום ומשום מה סירבתי מתוך מודעות לשמה, בגלל שמועות רווחות על אזילות ידה של אובונטו, ולכן נמנעתי להתקרב בכלל לאובונטו עוד מה- 6, 7 ואפילו 8.

    אבל אחרי שנמאס לי מחוסר התמיכה, כזו שלא נותנת מענה אמיתי לקהילה שלה, החלטתי לתת צ'אנס לאובונטו. בכלל בהתחלה לא הבנתי מה ההתלהבות ועל מה כל העולם רועש, "אובונטו, אובונטו".

    אך הנה ימים באו ורכשתי לי את המחשב הנייד הזעיר – Asus Eee PC, ולא כ"כ התחברתי למנשק הלינוקסאי Xandros, אז ראיתי שיש לאובונטו הפצה מיוחדת למחשב הזה והחלטתי לנסות אותה. וראו איזה פלא, מייד ידעתי שהיא זו המערכת שתמיד חיפשתי.

    אז נכון לא הכל מושלם ואנחנו לא חיים בעולם כזה, בבחינת כל בניין בר-קיימא מתחיל מאבן פינה קטנה, לא?!

    אבל דבר אחד יש לי לומר לכם:
    - עד היום, כמעט ולא ניתקלתי בבעיה שהופיעה אצלי באובונטו ולא מצאתי לה מענה אם זה באותו רגע, שעה או כמה ימים אחרי.

    מישהו שאל פה למה אובונטו היא ההפצה הכי פופולארית? אנשים תבינו, התודעה הזו לאובונטו הפכה להיות זהה ממש כמו לאקספי ממימד החלונות המוכר והידוע.

    לכן מי שמוצא עניין בהפצה אחרת, שיהיה לו רק לבריאות אני נשאר עם אובנוטו חזק יד ביד עד לקבר.

    כל טוב ובהצלחה.

טרקבק | רסס תגובות

לכתוב תגובה